Kontopenger og kontanter (sedler og mynter) er de praktisk viktigste betalingsmidlene i Norge. De fleste dagligdagse betalinger utføres i dag med kontopenger, f.eks. ved tæpping av bankkort eller bruk av Vipps. Samtidig er det mange som ikke har mulighet til, eller som ikke ønsker, å bruke digitale betalingstjenester. Men står du fritt til å velge om du vil betale en vare eller tjeneste med kontanter eller kontopenger?
Hvorvidt du som kunde har rett til å velge betalingsmiddel, avhenger enkelt forklart av om du regnes som forbruker etter finansavtaleloven og beror ellers på betalingssituasjonen. Nevnte lov definerer «forbruker» som «en fysisk person når avtalen har et formål som hovedsakelig ligger utenfor personen forretnings- eller yrkesvirksomhet».
Gjennom lovendringer som trådte i kraft 1. oktober 2024 ble forbrukeres rett til å betale med kontanter styrket:
- Hvis det er mulig å betale for varer eller tjenester med andre betalingsløsninger enn kontanter i eller i umiddelbar tilknytning til et salgslokale, skal du som forbruker – som hovedregel – også gis mulighet til å betale med kontanter. I praksis betyr dette f.eks. at når en dagligvareforretning som du som forbruker besøker har tilrettelagt for at kunder kan betale med bankkort eller Vipps, plikter den også å tilby deg å betale med kontanter.
- Retten til å betale med kontanter gjelder (i) i salgslokaler (ii) hvor næringsdrivende (iii) på fast basis (iv) selger varer eller tjenester til forbrukere og (v) bare når det i salgslokalene eller i umiddelbar tilknytning til disse kan betales for varen eller tjenesten med andre betalingsløsninger enn kontanter. Retten til kontant betaling gjelder likevel bare når beløpet som skal betales er lavere enn kr 20 000.
Hva med selvbetjeningsbutikker og selvbetjente kasser? Retten til kontant betaling gjelder ikke ved salg av varer fra automater (f.eks. en brusautomat), salg i fullt ut ubetjente salgslokaler eller salg i lokaler som bare en begrenset krets av personer har adgang til (f.eks. bedriftskantiner eller lukkede arrangementer).
Næringsdrivende som på fast basis selger varer eller tjenester til forbrukere, plikter å tilby forbrukere å betale med kontanter dersom det er mulig å betale med andre betalingsløsninger enn kontanter i eller i umiddelbar tilknytning til salgslokalet. Bryter en næringsdrivende denne plikten forsettlig eller uaktsomt, kan vesentlige eller gjentatte overtredelser etter omstendighetene føre til overtredelsesgebyr (lovendringene som gjelder overtredelsesgebyr trer i kraft 1. januar 2025).
Hva med vekslepenger? Næringsdrivende som plikter å tilby forbrukere å betale med kontanter, plikter også å tilby veksel hvis vedkommende har veksel tilgjengelig, med mindre det er et klart misforhold mellom seddelen forbrukeren tilbyr som betaling og beløpet som skal betales (f.eks. hvor forbrukeren ønsker å betale kr 25 med en 500-kronerseddel).
Lurer du på hvilke rettigheter du har som forbruker, eller hvilke plikter du er underlagt som næringsdrivende? Advokatfirmaet Thallaug ANS har lang erfaring med å gi råd og veiledning til både privatpersoner og selskaper. Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat.